Zenmotion
Rust in Beweging
Tai Chi ook geschikt voor Parkinson en Fibromyalgi patienten[!imgslider_title     _2!]

Taiji en Qigong is Mindfull bezig zijn


Mindfull bezig zijn na een dag hardwerken kom dan uit je stoel en begeef je op de weg van de Chinese bewegingsvormen Taiji en Qigong

Taichi

Gedreven Taichi leraar

Gedreven Taichi leraar nodig?

Graag wil ik u begeleiden op de wonderbaarlijke weg van Taichi

Dat Taichi ontspant en genezing en gezondheid bevordert, weten de Chinezen al meer dan zevenhonderd jaar en al die tijden hebben ze er baat bij gevonden. Sinds kort dringen de “geheimen” van Taichi langzaam door in het westen, waar ze een nieuwe benadering van gezondheid, welzijn en zelfs geluk in het leven roepen. Taichi voor stressbeheersing en ontspanning onthult zogezegd de mysteries van deze oude kunst. In tegenstelling tot de traditionele westerse geneeskunde erkent Taichi de onderlinge afhankelijkheid van lichaam, ziel en geest. De kalme oefeningen brengen evenwicht en harmonie en laten de chi stromen. De Chinezen verstaan onder chi “levenskracht”en beschouwen de vrij vloeiende beweging van chi door het lichaam als essentieel voor een gezond leven. Stress is de belangrijkste factor die het vloeien van chi kan blokkeren, maar de langzame en kalme bewegingen van Taichi kunnen stress opheffen en vervangen door ontspanning. Alleen als we ontspannen zijn kunnen we optimaal functioneren.

Taichi is een helende oefening die verlichting geeft bij vele gezondheidsklachten zoals:

  • Stress, slapeloosheid, spijsverteringsproblemen
  • Artritis, hartklachten, huidproblemen, astma

Taichi verbetert de bloedcirculatie en kan je gebruiken tegen chronische klachten zoals:

  • reuma/artritis, hoge bloeddruk
  • onderrugklachten, chronische hoofdpijn, overgewicht

Je kunt Taichi ook preventief gebruiken om geestelijk en lichamelijk gezond te blijven. Taichi helpt om het zenuwstelsel te ontspannen en veerkrachtiger te maken. De bewegingen maken het lichaam soepeler, de spieren veerkrachtiger en ontwikkelen een ontspannen lichaamshouding met goede balans. Het is voor iedereen gemakkelijk te leren en geeft een heerlijk gevoel!!

 

Wat reacties
Tom is een goed instructeur. Danielle
 
Na een paar jaar tai chi vrij te zijn geweest, weer begonnen. Met een heel positief effect. Sinds ik weer op les ben gegaan gebruik ik delen van de oefeningen dagelijks. Hierdoor voel ik me veel relaxer, sterker, betere concentratie en zelfs wat gewichtsverlies. Zelfs in de file gebruik ik de schouder oefeningen en de hoofdbewegingen, en kom fit thuis na en lange dag.  Een echte aanrader. Ella
 
 
Zo'n 12 jaar leden is bij mij spierreuma (Fybromiyalgie) geconstateerd. Vanaf die tijd ben ik bezig er voor te zorgen dat mijn lichaam zoveel mogelijk zelfcorrigerend werkt, dwz. geen medicatie, veel beweging en vooral alles wat je vanwege je spierreuma voelt te accepteren en er in te berusten en op zoek te gaan naar manieren om ontspanning in lichaam te krijgen.
 
 
In 2011 ontdekte ik de Chinese krijgskunst Taichi, daar worden de oefeningen heel beheerst, rustig en mooi uitgevoerd. Zonder hoge  inspanningen worden al mijn spieren opgerekt en langzaam getraind. Sinds 2 jaar beoefen ik deze sport bij Tom Rademakers in het dorpshuis in Drimmelen en deze lessen bevallen mij uitstekend, ik kijk er elke week weer naar uit; 1 uurtje zonder iets alleen maar met je geest en lichaam bezig te zijn. Door de ontspanning die ik tijdens de lessen opbouw kan ik weer een week makkelijker doorkomen. In de 5 jaren dat ik Taichi en Qigong beoefen gaat het steeds beter met mij. De spierspanning gaat niet weg maar kun je wel veel beter opvangen en mee omgaan door de oefeningen in de praktijk te brengen. Zelf vindt ik dat ik veel rustiger ben geworden en heb geleerd mijn spanning te beheersen en dit alles dankzij de Taichi lessen". Tom brengt de lessen in een leuke en hele ontspannen sfeer, kan ook niet anders want Tom staat de hele les met een lach op zijn gezicht. Bedankt voor je lessen Tom!" Rob

 

 

 

Uitleg 8 en stukje 16 van de Yang vorm (kwaliteit kan beter)
Parkinson

Het wetenschappelijk bewijs is geleverd. Tai Chi kan wel degelijk helpen bij Parkinsonpatienten. Het volgende stuk tekst is integraal overgenomen van de website van Parkinsonvereniging Nederland. 

T’ai Chi  bij de ziekte van Parkinson

Publicatie: 29-5-2013

Oorsprong

T’ai Chi* vindt zijn oorsprong in China en de basisfilosofie heeft duizenden jaren oude wortels. In de Chinese denktraditie worden lichaam en geest als één geheel bezien. In een goed leven, hetgeen dan een lang en gezond leven is, leeft de mens in balans met de natuur, zijn omgeving en zichzelf. Deze gedachte ligt onder andere ten grondslag aan het Taoïsme. Het Taoïsme is een inspiratiebron geweest voor vele filosofische levensbenaderingen. Zo wordt er ook gezegd dat de filosofie van Yin en Yang vertaald werd in T’ai Chi als vechtkunst, door te benadrukken dat er een manier is van verdedigen door gebruik te maken van de zwakte van de tegenstander in plaats van er zelf veel kracht tegen aan te zetten. T’ai Chi Ch’uan als gevechtkunst kent officieel als eerste de Chen-stijl en vertakte zich later in een verscheidenheid aan stijlen. In de meer recente geschiedenis hebben de gezondheidsvoordelen van T’ai Chi een groeiende mate van aandacht gekregen.T’ai Chi betekent het hoogst haalbare en Ch’uan in de vuistkunst. Sinds Mao is het beoefenen van T’ai Chi Ch’uan ten zeerste bevorderd vanwege de vele algemene positieve invloeden op de gezondheid. In China wordt daardoor al generaties lang elke ochtend T’ai Chi beoefend op pleinen en in parken.

*De officiële Pinyin-spelling spreekt van Taiji cq Taijiquan in plaats van T’ai Chi Ch’uan (Wade-Giles spelling van de Chinese karaktertekens). Vaak wordt het in publicaties (verkeerd) afgekort tot Tai Chi. De betekenis is meestal gelijk.

Beschrijving van de therapie

T’ai Chi is dus van oorsprong  een Chinese verdedigingskunst. Maar bij het aan leren worden  vloeiende bewegingen gemaakt, waardoor het tegenwoordig ook meer een bewegingsvorm en leer is geworden die uiterlijk lijkt op een langzame dans. De bewegingsvorm is een voortdurende oefening in het vermogen om balans te houden. Er bestaan verschillende T’ai Chi-vormen, een aaneenschakeling van een vast patroon van bewegingen. Zo’n vorm leren onthouden en eigen maken vraagt concentratie en oefening, maar geeft ook een gevoel van plezier en voldoening. De ene vorm (de Yangstijl) is meer geschikt dan andere vormen voor mensen met Parkinson (de Chen stijl heeft bijvoorbeeld teveel hoog en laag bewegingen).T’ai Chi als therapie,vraagt om een goede begeleiding van een docent die ervaring heeft in het aanpassen van de bewegingen aan de mogelijkheden van de mensen. Uit wetenschappelijk onderzoek komt de positieve werking naar voren voor mensen met Parkinson, vaak echter gaat het dan wel om vormen die men heeft aangepast.

Voor welke klachten/aspecten van Parkinson werkt het specifiek

Volgens onderzoeken -niet specifiek bij Parkinson- stimuleert T’ai Chi het zenuwstelsel, verbetert de bloedsomloop en ademhaling, versterkt spieren en pezen en vermindert spanning. T’ai Chi kan  klachten van spierstijfheid, coördinatie, balans en flexibiliteit verbeteren. Het kan leiden tot een betere bewustwording van lichaamshouding, verhoogt concentratie op wat je doet, en vermindert zo de kans op vallen. Ook op het psychisch welbevinden lijkt het een positief effect te hebben, vanwege vermindering van stress, angst en depressiviteit en toename van zelfvertrouwen. Veel van dit onderzoek is uitgevoerd bij senioren, zowel gezonde als chronisch zieke. Verder bestaan er een paar wetenschappelijke onderzoeken specifiek gericht op Parkinsonpatiënten. Over het algemeen worden hier positieve resultaten gemeld bij tweemaal per week trainen van één uur per keer.

Effectiviteit en veiligheid

De effecten van T’ai Chi (in oorspronkelijke vormen of aangepast voor specifieke doelgroepen) zijn bewezen in een aantal studies. Zie hieronder de links naar artikelen en een review van het gerenommeerde instituut Cochrane, dat studies naar T’ai Chi en Parkinson inventariseert en beoordeelt op wetenschappelijke kwaliteit. Zie ook de link naar de publicatie van Fuzhong Li c.s. in New England Journal of Medicine. Tai Chi-oefeningen kunnen bijdragen aan een betere balans, beter lopen en minder vallen bij patiënten met een milde tot matige vorm van Parkinson. Onder leiding van een gecertificeerde en ervaren T’ai Chi therapeut, die medisch (bij)geschoold is in de ziekte van Parkinson, zijn de oefeningen veilig en hebben geen bijwerkingen.

Behandelaars

T’ai Chi wordt meestal gegeven door docenten, die een relevante T’ai Chi opleiding gedaan hebben in Nederland en/of China. Daarnaast zijn er ook docenten die tevens Chinees medisch geschoold zijn. Zij kunnen lid zijn van de Nederlandse Vereniging voor Traditionele Chinese Geneeskunde “Zhong”.

Vergoeding door verzekeringsmaatschappijen

T’ai Chi wordt niet vergoed uit het basispakket. Er zijn verzekeraars die een gedeeltelijke vergoeding bieden uit de aanvullende verzekering (alternatieve therapieën), als de lessen gegeven worden door medisch geschoolde therapeuten, die lid zijn van een beroepsvereniging  Het is raadzaam om navraag te doen bij uw ziektekostenverzekeraar.

Literatuur/Bronvermelding

Fuzhong L, Harmer P, Fitzgerald K, Eckstrom E, Stock R, Galver J, Maddalozzo G, Batya SS. Tai Chi and Postural Stability in Patients with Parkinson’s Disease. New England Journal of Medicine 2012; 366:511-519. February 9, 2012.

Randomised controlled trial, PD and Tai Chi reviewed by Sarah Chapman: http://www.thelifestyleelf.net/more-evidence-for-the-benefits-of-tai-chi-from-study-on-people-with-parkinsons-disease

Gillespie LD, Robertson MC, Gillespie WJ, Lamb SE, Gates S, Cumming RG, Rowe BH. Interventions for preventing falls in older people living in the community. Cochrane Database of Systematic Reviews 2009

Nederlandse Vereniging voor Traditionele Chinese Geneeskunde “Zhong”: http://www.zhong.nl/ContentPage.aspx?page_id=293.

Verder lezen: links naar websites

Het tijdschrift van de MS vereniging ‘MenSen’ heeft in 2009 volop aandacht besteed aan T’ai Chi: http://www.taichi-uden.nl/Artikelen/Mensen_nr_4_2009.pdf  blz. 16 t/m 20.